React vs Vue: نبرد دو فریمورک محبوب فرانت‌اند JS

واضح است که جاوا اسکریپت به یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین فریم ورک ها برای ایجاد برنامه های کاربردی وب تبدیل شده است.

با گذشت زمان، توسعه دهندگان به ابزارهای توسعه front-end بیشتری دسترسی پیدا می کنند، که اغلب فرآیند انتخاب را پیچیده تر می کند.

با این حال، کاملا واضح است، انتخاب باید بر اساس الزامات پروژه و تخصص تیم توسعه انجام شود.

حالا ویوو یا ریکت؟!

 انتخابی سخت!

امروز نبرد بین دو رقیب سرسخت است. React و Vue. هر دو فریم‌ ورک‌ های  front-end  معروف جاوا اسکریپت به همراه Angular هستند.

مقایسه بین React JS و Vue JS دشوار می شود، زیرا هر دو بسیار کارآمد هستند و ویژگی های قابل احترامی را ارائه می دهند به طوری که کار توسعه دهنده، هنگام ساخت برنامه های وب آسان تر می شود.

به عنوان مثال، هر دو چارچوب برای ارائه عملکرد بالا شناخته شده اند و یادگیری آنها آسان است و غیره.

علاوه بر این، هر دو فریم ورک به طور گسترده برای طراحی رابط کاربری و همچنین برای کار با کتابخانه ریشه، استفاده می شوند.همچنین، آنها شباهت هایی در واکنش پذیری و ساختار مبتنی بر مولفه دارند.

خوب، قبل از ادامه، بیایید نگاهی گذرا به آمار مربوط به React و Vue بیندازیم.

طبق بررسی به عمل آمده 68.9٪ از توسعه دهندگان از React.js برای توسعه برنامه های وب استفاده می کنند و 66.0٪ از توسعه دهندگان در حال توسعه برنامه های وب با استفاده از Vue.js هستند.

React js

React یک کتابخانه جاوا اسکریپت منبع باز است که توسط فیس بوک توسعه یافته و برای ایجاد رابط کاربری استفاده می شود. معمولاً برای ساخت برنامه های تک صفحه ای استفاده می شود. همچنین می‌توانید از آن برای ساخت برنامه‌های کراس پلتفرم استفاده کنید، به این معنی که می‌توان آن را در سمت سرور همراه با کار در سمت کلاینت رندر کرد.

نماهای React معمولاً با استفاده از مؤلفه‌های حاوی عناصر اضافی و به عنوان تگ HTML سفارشی ارائه می‌شوند.

React.js شناخته شده است که از مفهوم Virtual DOM استفاده می کند و به آن کمک می کند تا یک ساختار داده خاص برای ایجاد تغییرات و به روز رسانی مرورگر ایجاد کند. کد نویسی را ساده می کند و همچنین به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از کد برای توسعه سریعتر استفاده مجدد کنند.

نکات مثبت React:

  1. React برای یادگیری آسان تر است

React JS یک زبان برنامه نویسی آسان برای یادگیری در فشرده سازی سایر فریم ورک های فرانت اند، به ویژه برای توسعه دهندگان جدید در نظر گرفته می شود. شما باید دانش اولیه HTML و CSS داشته باشید.

  1. دارای چارچوبی ساده

در مقایسه با سایر فریم‌ ورک‌ ها یا کتابخانه‌ های فرانت‌اند، React را می‌توان ساده در نظر گرفت و دارای چرخه حیات کاملاً مشخصی با رویکرد مبتنی بر مؤلفه می باشد. همچنین از یک تکنیک منحصر به فرد به نام JSX استفاده می کند که به آن اجازه می دهد از جاوا اسکریپت و HTML استفاده کند.

  1. قابلیت استفاده مجدد کد

این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا در حین کار بر روی پروژه از اجزای کد سطوح مختلف استفاده مجدد کنند.

  1. جریان داده در یک جهت

با React JS داده ها فقط در یک جهت جریان می یابد که دانلود است. مزیت این است که داده‌های کوچک‌تر بر داده‌های بزرگ‌تر تأثیر نمی‌گذارد و اجازه می‌دهد تغییرات را به سرعت و بدون هیچ مشکلی انجام دهید.

  1. سئو خوب

React JS در شکستن این مفهوم که فریم ورک های جاوا اسکریپت معمولاً با سئو دوستان خوبی نیستند موفق بوده است. همانطور که گفته شد، React می تواند در سمت سرور کار کند و Virtual DOM به عنوان یک صفحه وب معمولی در مرورگر ارائه می شود.

Vue.js به تازگی پس از React.js در سال 2014 معرفی شد و از آن زمان به یکی از فریمورک‌ های جاوا اسکریپت پیشرو در سراسر جهان تبدیل شده است. همچنین یک چارچوب محبوب برای ساخت رابط های کاربری مانند React است. کتابخانه هسته فقط بر روی لایه view متمرکز است و می توانید برنامه های وب تک صفحه ای جذابی را با آن ایجاد کنید.

 

مزایای Vue.js

  1. اندازه کوچک

یکی از مزایای اصلی Vue.js این است که حجم فایل کمتری دارد که فقط حدود 18 تا 20 کیلوبایت را شامل می شود. این به کاربران اجازه می دهد تا کامپایلر قالب به DOM مجازی را حتی زمان اجرا جدا کنند.

 

  1. آسان برای درک و توسعه

Vue.js به راحتی قابل درک است، زیرا داشتن قالب‌های در مقیاس بزرگ نعمت است. همچنین باعث صرفه جویی در زمان توسعه دهندگان می شود و ساختار غیر پیچیده ای دارد که به راحتی می توانید خطاها را در بلوک ها پیدا کنید.

 

  1. یکپارچه سازی ساده

یکی از عواملی که Vue.js را از سایر چارچوب‌ ها متمایز می‌کند این است که می‌توان از آن برای توسعه برنامه‌ های تک صفحه‌ ای و کمک کردن مؤلفه‌ ها به برنامه ‌های موجود استفاده کرد. این شامل منطق و ساختار مؤلفه است و به آنها اجازه می دهد در یک فایل قرار گیرند.

 

  1. مستندات تفصیلی

این حوزه ای است که Vue.js نسبت به React JS برتری دارد. به دلیل مستندات جامع خود شناخته شده است. اگر تازه کار هستید، فقط به دانش پایه جاوا اسکریپت و HTML نیاز دارید.

 

  1. انعطاف پذیری

JSX، ES6، مسیریابی و بسته ‌بندی، انعطاف ‌پذیری را برای چارچوب Vue.js فراهم می‌کنند و توسعه‌ دهنده گانی که روی سایر چارچوب‌ های JS کار می‌کنند، می‌توانند به راحتی به Vue سوئیچ کنند.

 

  1. تسهیلات ارتباط دو طرفه

Vue.js مانند Angular مزایای ارتباط دو طرفه را ارائه می دهد که به سرعت بخشیدن به مدیریت بلوک HTML کمک می کند. علاوه بر این، جریان یک طرفه را نیز پشتیبانی می کند تا به کار با اجزای مختلف کمک کند.

 

هر دو فناوری محبوب جاوا اسکریپت مزایا و معایب خود را دارند. اما حوزه هایی وجود دارد که یکی جایگزین دیگری می شود. بنابراین، بیایید دریابیم که کدام یک بهترین است: React یا Vue در سال 2022.

مکان هایی که Vue بهتر از React است به ایجاد برنامه های کاربردی وب ساده تر و بسیار سریعتر کمک می کند Vue.js اسناد بسیار بهبود یافته و جامعی دارد این به توسعه برنامه های مبتنی بر الگو به راحتی کمک می کند، ادغام و سازگاری بسیار ساده‌تری دارد.

React انتخاب بهتری است!

به این دلیل که:

1- مزیت بیشتری نسبت به Virtual DOM دارد که طیف وسیع تری از گزینه های API را ارائه می دهد

 2- هنگام توسعه برنامه های بزرگتر و پیچیده تر، انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد و  تستش آسون تره

3- از توسعه برنامه های تلفن همراه جدا از وب پشتیبانی می کند

4- با اطلاعات بیشتر و منابع موجود، پشتیبانی فنی بهتری ارائه می دهد

بیایید نتیجه گیری کنیم

بنابراین، آخرین سوالی که به ذهن خطور می کند این است که کدام را انتخاب کنیم. ReactJS یا VueJS در سال 2022. اما حقیقت را به شما بگویم، یافتن پاسخ مناسب بسیار دشوار است زیرا هر دو رقیب بسیار قوی هستند.

اگر می خواهید یک برنامه بزرگ با سهولت توسعه بسازید، React JS را انتخاب کنید. برعکس، اگر قصد دارید یک برنامه کاربردی ساده با بهترین مستندات و ادغام آسان بسازید، Vue.js را انتخاب کنید.

 

منبع:www.mindinventory.com