whois hacker
هکر کیست؟

خُب بریم ببینم این هکر که میگن کی هست حالا ؟!! هکر  سیستم، یک متخصص رایانه است که از دانش فنی خود برای دستیابی به هدفی خاص یا غلبه بر مانع خاصی در یک سیستم رایانه ای استفاده می کند. درحالی که اصطلاح “هکر” می تواند به هر برنامه نویس ماهر اطلاق شود ، این فرهنگ در فرهنگ عامه با “هکر امنیتی” پیوند خورده است. Hacker شخصی است که با استفاده از دانش فنی خود در مورد باگ ها(bug) و آسیب پذیری(Vulnerability)، می تواند به سیستم های رایانه ای نفوذ کرده و به داده هایی دسترسی پیدا کند که بصورت عادی قابل دسترس نیست. سازمان های اجرایی قانون(دولتی)، گاهی اوقات از روش های هک کردن برای جمع آوری شواهد در مورد مجرمان و سایر بازیگران مخرب استفاده می کنند. این موضوع می تواند با استفاده از ابزارهای ناشناس(مانند VPN یا Dark web) برای مخفی کردن هویت آنلاین آنها(هکرها)، باشد. بسیاری از دولت های کشورها از هك و حملات سایبری به عنوان وسیله ای برای جنگ(Cybersecurity) استفاده میکنند.

hacker man

هکر در کلاس های زیر دسته بندی میشود :

black hat hacker ( Cracker)

هکر کلاه سیاه ، هکرهایی هستند که قصد سوءاستفاده دارند. آنها غالباً داده ها را می دزدند ، سوء استفاده می کنند و می فروشند؛ و معمولاً انگیزه آنها منافع شخصی است. کار آنها معمولاً غیرقانونی است.cracker ، اما به طور خاص کسی است که بسیار ماهر است و سعی می کند از طریق هک کردن نه فقط برای تخریب به سود و منافعی که مدنظر خودش هست برسد.(مثل گرفتن پسورد شخصی ،اطلاعات سیستم ها و …)

white hat hacker (Security Analyst)

هکر کلاه سفید ،هکرهایی هستند که با یافتن نقاط ضعف(Vulnerability) سیستم، در تلاشند تا داده ها را از سایر هکرها در امان نگه دارند. کلاه سفیدها(white hat hacker) معمولاً توسط صاحب سیستم هدف به کار گرفته می شوند و معمولاً برای کارشان (بعضاً خوب) پول می گیرند. کار آنها غیرقانونی نیست زیرا با رضایت صاحب سیستم انجام می شود. cracker اکسپلویت(Exploit) را برای آسیب پذیری سیستم ها پیدا میکند . و غالباً با فروش این اکسپلویت به مالک سیستم یا فروش این Exploit به سایر هکرهای کلاه سیاه ، که به نوبه خود از آن برای سرقت اطلاعات یا کسب حق امتیاز استفاده می کنند ، به نفع خود استفاده می کنند.

gray hat hacker

هکر کلاه خاکستری، شامل کسانی است که برای سرگرمی هک می کنند. ممکن است هم آسیب پذیری ها را برطرف کنند و هم از آنها سو استفاده کنند ، اما معمولاً برای سود مالی نیست . اگر بدون رضایت صاحب سیستم هدف انجام شود ،حتی اگر مخرب نباشد ، کار آنها هنوز غیرقانونی است و کلاه های خاکستری معمولاً با هکرهای کلاه سیاه همراه هستند.

Suicide hacker

کسانی هستند که عملیات انتحاری انجام میدهند.(چون نمیتوانند به روش دیجیتالی نفوذ داشته باشند ،دست به این کار میزنند .)

suicide hacker